Assalamu’alaikum..

Sotong Tiga Rasa Paling Sedap yang Wajib Cuba – Hari ini saya nak kongsikan sedikit tapi banyak kena baca hehehe… Tentang Khasiatnya Lada benggala ataupun nak kewesternan sikit iaitu Capsicum. Rupa-rupanya ada banyak khasiat lada ni malah warna pun cantik dan terang !! Suka-suka… Benggala sama ada merah,kuning atau hijau semuanya adalah berkhasiat. Di samping itu capsicum ni sesuai dibuat snek semasa kita dalam pemprosesan tengah diet kan!! Tapi bukan makan terus macam tu…mesti la mempunyai beberapa Protein dan Vitamin seperti daging ,ayam, ikan dan sedikit timun ke tomato ke kubis ke buat macam sayur kfc tu pastu balut dengan lada ni wah best kan?…

Capsicum bertindak sebagai agen penyembuhan badan – Catalyst Herbs. Ia membantu masalah gastrousus seperti ulser perut, cirit birit dan dispepsia dan juga mengurangkan masalah kembung perut. Capsicum mempunyai tahap vitamin A dan C yang tinggi dan bertindak sebagai antioksida yg sangat bagus. Antioksida membantu untuk menghalang kerosakan radikal bebas dlm sel-sel saraf dan saluran darah. Capsicum membantu untuk menurunkan paras gula dalam darah dan menormalkan semula tekanan darah.

Capsicum kaya dengan beta kerotin, Vitamin A dan C dan membantu untuk mencegah masalah seperti mati pucuk dan penyakit hati. Jus dalam capsicum boleh membantu mencegah hidung berdarah. Kaya dengan Vitamin C, ia menguatkan,menyembuhkan, pembaikandan membina lapisan membranmukus untuk mencegah hidung berdarah.

Capsaicin dalam blok capsicum penghantaran sakit. Ini boleh melegakan kesakitan sehingga ke tahap tertentu. Ia juga dikenali sebagai berkesandalam menghapuskan migraindan sakit kepala. Capsicum juga boleh digunakanuntuk merawat otot belakangsakit, terseliuh, lebam, artritisdan penyakit sendi. Kesihatan kardiovaskular bertambah baik selepas makan lada kerana ia membantu untuk menurunkan tekanan darah. Ia juga boleh membantu mencegah pukulan dan serangan jantung kerana iajuga merendahkan tahap kolesterol. Ia juga membantu untuk memecahkan depositkolesterol dalam badan.

Sekarang masuk balik bab resepi Sotong Tiga Rasa. Resepi ini saya belajar ketika mengunjungi rumah sahabat saya di KL. Saya memang kalau nak makan Sotong Tiga Rasa akan memasak sendiri kerana menyediakannya sangat mudah tapi sedaaap. Lebih lagi, sebab kita yang masak, pastinya terjamin kebersihannya. Jom, tak usah banyak cakap lagi…kita langsung saja tengok resepi mudah tetapi sangat sedap bawah ini.

Artikel Lainnya:

Bahan-bahan:

  • 600 gram sotong saiz sederhana
  • ½ biji cili benggala (merah, kuning, dan hijau) – dipotong kiub
  • 3 sudu besar cili kering kisar
  • Garam dan gula
  • 1 cawan air
  • 2 helai daun limau purut
  • Daun sup/daun bawang
  • Minyak secukupnya untuk menumis

Bahan-bahan Tumis:

  • 2 biji bawang besar – dibelah enam setiap biji, kemudian dileraikan kelopaknya
  • 3 ulas bawang putih – diracik halus
  • 1 inci halia – diracik halus

Bahan-bahan Sos:

  • 3 sudu besar sos cili thai
  • 2 sudu besar sos hijau thai
  • 2 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos sotong atau sos ikan

Cara-cara Penyediaan:

  • Sotong dibersihkan dan ditoskan. Kelar sotong tetapi jangan putus.
  • Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sehingga naik bau. Kemudian masukkan cili kering kisar dan masak sehingga cili garing (terbit minyak).
  • Masukkan air, diikuti dengan semua sos, cili benggala, dan daun limau purut. Kacau rata dan masak sehingga mendidih. Rasanya kuahnya, dan boleh tambah gula atau garam sehingga cukup rasanya.
  • Kemudian masukkan sotong dan kacau rata. Biarkan di atas dapur sehingga sotong masak.
  • Tutup api. Semasa menghidang bolehlah ditaburkan daun sup dan daun bawang.

Ciri-ciri anti septik dalam capsicum berkesan dalam merawat keracunan makanan. Jika diambil dengan probiotik, ia dapat membantu untuk menghapuskan masalah yis dan jangkitan kulat seperti kaki,makan air kurap, kayap dansebagainya. Capsicum baik untuk sistemoptik juga. Tinggi kandunganVitamin C dan beta karotena dalam sayur-sayuran ini membantu untuk mengelakkan masalah mata seperti katarak, degenerasi makula, danastigmatisme. Capsicum juga boleh menguatkan sistem imun badan. Ia adalah kaya dengan Vitamin C dan vitamin ini merangsang sel darah putih untuk melawan jangkitan. Ia juga dikenali untuk pelbagai ciri-ciri anti radang.

Semoga apa-apa yang telah dikongsikan dalam blog ini bermanfaat untuk rakan-rakan semua. Selamat mencuba dan selamat menjamu selera…

Read More:  Resepi Masak Lemak Cili Padi Udang Nenas Paling Sedap

Sotong Tiga Rasa Paling Sedap yang Wajib Cuba

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *