Assalamu’alaikum…

Resepi Sotong Masam Manis Sedap dan Mudah – Selamat malam semua. Dah makan malam ke? Saya hari nie puasa jadi masak yang ringkas sahaja sebab tak ada selera nak makan. Mungkin sebab penangan makan banana smoothie semalam kot. Sahur pun pagi tadi dengan segelas banana smoothie lagi, tu yang rasa kenyang jer memanjang, walaupun kadang-kadang rasa nak pitam….lapo kot!!.

Jadi berbuka malam nie sekadar buat Sotong Masam Manis sahaja dengan ikan kering kurau. Jadi lah kan dari masak banyak-banyak nanti tak habis pula. Sudah le che abang pergi kursus, dah tentu tak ada sapa2 nak habiskan lauk. Makan sekadar jamah-jamah saja.

Selain berharap masam manis yang memberi aroma yang tersendiri dan rasa yang lazat ini sotong yang memasak resepi, cuminya pemprosesan daging itu sendiri perlu dipertimbangkan juga. Kadang-kadang kita tidak pernah membeli sotong masam manis ini hidangan tetapi masih bau hanyir aroma sebaliknya. Atau bila kita masak goreng sotong sotong tepung atau oyster sos cuminya tersendiri yang masih berkhidmat.

Kepada yang sudah tidak sabar, sila lihat cara-cara membuat sotong rempah masam manis yang bersama-sama dengan apa jua bahan-bahan yang diperlukan di bawah.

Artikel Lainnya:

Bahan yang digunakan:

  • 5 ekor sotong
  • Garam secukup rasa
  • Minyak masak secukupnya

Bahan untuk dikisar:

  • 1inci halia
  • 8 tangkai cili kering
  • 3 ulas bawang putih
  • 5 ulas bawang merah
  • 1 sudu besar cuka
  • 3 sudu besar gula perang
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 5 kurma, dibuang biji dan dihiris isinya
  • Nanas, dipotong kiub
  • 1 biji tomato, dibelah 4
  • 1 biji bawang, dihiris bulat
  • 70ml air

Cara membuatnya:

  • Tumiskan bahan kisar sehingga terbit minyak.
  • Masukkan kesemua bahan lain kecuali sotong dan masak sehingga kuah memekat. (Perisakan dengan gula dan garam secukup rasa. Nak sihat lagi saya gunakan madu je)
  • Masukkan sotong dan gaul sehingga sotong cukup masak.
  • Hidangkan dengan hiasan hirisan cili. Lebih terasa sedap jika dihidangkan bersama nasi panas-panas.

Tips untuk hilangkan bau hanyir sotong: Sebelum membuat Resepi Sotong Masam Manis, daging sotong yang yang telah dibasuh bersih, sebaik-baiknya di gosok dengan jus lemon dan maka selama beberapa minit jadi yang bau meresap amisnya dan hilang.

Selesai memasak sotong dalam cara masam manis di atas. Resepi sotong dengan herba masam manis rasa di atas memang lah sedaaaappp… Untuk membuat calamari di masam manis dalam resepi di atas tidak memerlukan agak masa yang panjang bukanlah. Cukup 10-15 minit sudah mencipta keluarga masakan khas yang dicipta.

Selamat mencuba dan semoga berjaya… 😉

Read More: Resepi Roti Sardin Goreng yang Sedap

Resepi Sotong Masam Manis Sedap dan Mudah

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *