Assalamu’alaikum…

Resepi Sotong Masak Stim Lemon yang Mesti Cuba – Oren lemon jenis termasuk kurang digunakan berbanding dengan lain-lain jenis buah-buahan citrus, ini mungkin kerana harga yang agak mahal. Lemon selama ini lebih banyak digunakan sebagai penambah rasa untuk memasak dan mempersegar minuman. Memakan lemon mempunyai kesan yang sangat baik untuk Kesihatan, boleh mencegah pelbagai penyakit, dan juga boleh digunakan sebagai rawatan semulajadi untuk pelbagai penyakit. Walaupun buah ini boleh digunakan untuk membantu diet menurunkan berat badan.

Mengikut kajian, lemon mentah yang belum dikupas (lebih kurang 58 gram) mengandungi kalori 17, 0.6 g protein, 0.2 gram lemak dan gram karbohidrat 5.4 (termasuk gula dan serat). Lemon juga mengandungi banyak vitamin C, thiamin, riboflavin, vitamin B-6, asid Pantothenic, kalsium, iron, magnesium, fosforus dan kalium. Jika anda mengambil lemon dalam sehari, keperluan vitamin C harian sudah dilaksanakan.

Kembali pada awal perbincangan iaitu Resepi Sotong Masak Stim Lemon yang Mesti Cuba. Semalam buat sotong stim lemon. Biasa gunakan ikan bawal atau ikan siakap je. Kali ni nak bertukar selera gara-gara hari sebelum tu tertengok kat wall fb ada kawan resepi ni. Apa lagi terliur tu memuncak sampai ke gunung. hehehe…Mudah je kalau masak stim ni. Yang paling best sebab bahan mudah disediakan, ia juga makanan sihat tak berlemak. Sesuai lah untuk yang memang nak jaga makan. Juga senang dimasak, campak-campak je. Jom kita tengok resepinya bersama…

Artikel Lainnya:

Bahan-bahan:

  • Isi sotong
  • 1 biji bawang besar
  • 5 ulas bawang putih
  • 2 ulas serai
  • 1 ulas bunga kantan
  • Cili padi secukup rasa
  • 1 biji lemon dihiris
  • Sedikit garam
  • Sedikit gula

Cara Membuat:

  • Potong sotong nipis-nipis.
  • Hiris bawang besar,bawang putih, serai, bunga kantan, cili padi.
  • Gaulkan bahan-bahan diatas, campurkan sedikit garam dan gula.
  • Sediakan tempak mengukus untuk stim, biarkan panas dan masukkan bahan tadi, agak separuh masak.
  • Separuh masak, perahkan lemon, letak lemon dan gaul, tutup sekejap hingga masak, dah siap.

Dengan begitu banyak membuat kandungan nutrisi pelbagai lemon yang mempunyai banyak manfaat bagi tubuh, seperti berikut:

  1. Mengurangkan risiko strok dan serangan jantung
  2. Mencegah kanser
  3. Mengekalkan kulit yang sihat
  4. Membantu menstabilkan pH dalam badan
  5. Mengelakkan sesak nafas atau asma

Sedikit resepi ringkas sotong masak stim lemon, rasa-rasanya semua orang pandai buat dan ia sangat mudah disediakan. Anda semua boleh cuba resepi sotong masak stim lemon ini dan jangan lupa kongsikan hasilnya nanti ya. Tinggalkan saja komen ada dibahagian komen di bawah. Semoga resepi ini bermanfaat untuk anda. Jumpa lagi dalam posting yang akan datang ya. Ada sesuatu yang istimewa menanti anda. Selamat mencuba… 😉

Read More: Resepi Udang Masak Merah Paling Mudah dan Sedap

Resepi Sotong Masak Stim Lemon yang Mesti Cuba

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *