Assalamu’alaikum…

Resepi yang simple dan sedap dan tak payah lauk lain dah klu nak makan Ikan Selar Masak Asam ni ngan nasi. Selalunya kalau saya dah jemu masak masakan bersantan, bersambal, saya akan masak ikan masak asam dan telur dadar jerk.

Dah cukup sedapp untuk dimakan dengan nasi panas-panas dan tempoh untuk memasak ikan masak asam ni tak mengambil masa panjang, lepas goreng ikan, dah boleh terus masak kuahnya. Kalau yang kuat pedas, boleh tukar cili merah tu dengan cili padi, lagi ummmpphh rasanya sebab ada rasa masam dan pedas. Untuk resepi ni saya guna cili merah jerk sebab anak-anak nak makan kan….jadi terpulang pada citarasa sendiri yerk.

Bila tekak dah rasa pahit pastu hingus pun sob sob sob… aduh apa lagi tangkap kepala pening. Padahal keluar tengahari tu pergi beli makan jer tu pun dah terasa teriknya kan. Bila balik rumah mandi petang tu mesti basuh rambut bagi sejuk itu yang sob sob sob makin menjadi kan. Masak asam ni lah pembuka selera saya makan malam tadi.Kakak Aisyah pun suka asam rebus ni, budak dua orang tu saya buat ayam goreng berlado. Itulah lauk kegemaran mereka makan pulak dengan kicap pastu gaul dengan sambal tu. Tengok jeeha bertambah makan nya…

Masak asam ni saya masak dua ekor jer resepi yg mudah sangat bagi saya pastu cepat pulak ikan selayang ni en suami tak makan. Jadi saya berdua jer makan dengan Aisyah. Kekawan bila rasa tekak pahit ni selalu sayaak apa ye. Saya yang sayaam-sayaam jer yg lalu di tekak ni. Ada tak kekawan resepi yg sayaam-sayaam ni. Jom resepi bawah ni.

Artikel Lainnya:

Bahan-bahan:

  • 2 ekor ikan selar
  • 1 biji bawang besar/ holland (dimayang)
  • 1 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1 biji tomato
  • 2 cili merah/ hijau
  • 4 biji cili api (diketuk)
  • Garam, gula secukupnya
  • 2-3 sudu besar minyak masak
  • Semangkuk air asam jawa
  • *Pati asam jawa Adabi pun boleh

Cara memasak:

  • Garam dan kunyitkan ikan selar tadi, goreng sayaak lite-lite. Tak payah garing.
  • Kisar bawang merah, bawang putih, halia, sikit tomato dan cili padi (ambil sikit dari potion asal).
  • Panaskan minyak, tumis bahan kisar sampai naik bau.
  • Masukkan cili merah/hijau, cili api dan tomato, kacau. Kemudian, masukkan air asam jawa.
  • Biar mendidih.
  • Masukkan ikan, perasakan dengan gula dan garam.
  • Tunggu sejenak hingga masak, tutup api dan angkat. kemudian sediakan untuk keluarga.

Faedah ikan selar: Mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular juga diperkukuh dengan kandungan lain yang terkandung dalam sardin, iaitu omega-3. Selain itu, lemak di dalam sardin juga memainkan peranan penting di peringkat selular supaya ia boleh berfungsi mencipta lancar kulit sebagai juga menjadikan ia lebih sihat, lembut dan tampak kelihatan muda. Sementara itu, lemak tepu adalah berbahaya kepada kesihatan kerana ia mampu meningkatkan potensi untuk degenerasi makular kerana usia. lemak tepu bahagian sedikit ditekan oleh lemak tak tepu dalam kadar yang lebih tinggi, jadi sardin yang boleh menghalang tercetusnya degenerasi makular yang biasanya timbul daripada umur 50 tahun ketas.

Bagaimana Resepi Ikan Selar Masak Asam yang saya kongsikan ini, mudah kan? sampai jumpa di artikel seterusnya ya. Selamat mencuba dan semoga berjaya… 🙂

Read More: Resepi Ikan Tenggiri Masak Hijau

Incoming search terms:

Resepi Ikan Selar Masak Asam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *