Assalamu’alaikum…

Resepi Ikan Kembung Singgang Tempoyak – Salam petang, ishh sedap ni, menghirup2 lagi kuah dia, ada tempoyak..tempoyak pulak datang dari Perak..perghh..pengsan okeh. Atas permintaan bonda, mat masak lah singgang pedas tempoyak, guna ikan kembong. Ini semua rebus jee, yelah kan..si mat ni kalau masak semua jenis lauk perprofile tinggi, goreng, bersantan dan ber ber ber lagi laa, jadi bila mat letak lauk singgang, ada pulak yang mandang “ala2” jee..huhu, tak pelah tak paksa pun tengok, sapa suka tengok, sapa tak nak, tak payah tengok..kann.

Berselera nak ke dapur…eh! Pulak dah! Apasal pula berselera nak ke dapur? Tiba-tiba teringin nak makan masakan bonda sebenarnya. Jadi, hari ini merajinkan diri mengeledah peti sejuk. Jumpa seekor ikan kembung. Terjumpa pula satu balang tempoyak yang belum terusik! Ada belimbing buluh. Ada lebihan buah mangga separuh masak.

Yang terlebih suka, sebab terjumpa sepaket ikan gelama kering! Mula-mula masak nasi. Nanti kalau nasi dah nak mula kering, masukkan saja dua tiga ekor ikan gelama kering di atasnya. Kononya masak kukuslah tu, dengan wap nasi! Ini style bonda kita yang kita selalu lihat masa kecik-kecik dulu! Lepas tu mulalah bersihkan ikan kembung nan seekor tu. Jom lihat resepinya di bawah ini.

Bahan-bahan Ikan Kembung Singgang Tempoyak:

  • 4 ekor ikan kembung, siang, cuci bersih dan toskan
  • 1 1/2 camca besar tempoyak
  • 20 biji cili padi merah thai, tumbuk halus halus
  • 1 biji bawang besar, hiris
  • 3 ulas bawang putih, diketuk
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 keping asam gelugor
  • 2 helai daun kunyit
  • Air secukupnya

Cara Membuat Kembung Singgang Tempoyak:

  • Dalam periuk satu kan semua bahan di atas kecuali ikan, daun kunyit, garam dan gula.
  • Masak hingga mendidih. Masukkan ikan, tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Biar mendidih.
  • Tambah daun kunyit dan masak sejekap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi…hmmmm.

Ianya begitu mudah dan ringkas dalam membuat? Bijirin ni sangat sesuai bilakah di hidangkan ketika petang ni bersama keluarga. Ia akan terasa hangat sedikit apabila mereka semua berkumpul bersama-sama dalam satu jadual. Mudah-mudahan apa saya hadir masa ni mungkin berguna untuk pembaca. Selamat mencuba 🙂

Read More: Resepi Siakap Stim Taucu Spesial

Resepi Ikan Kembung Singgang Tempoyak Simple

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *