Assalamualaikum kekawan…
Semoga berada dalam rahmat Ilahi dan sihat serta ceria 🙂

hari nie aku nk kongsi ngan korang resepi lauk malam raya aku.. Ermmm aku rasa korang musti dah tau punyer xpe aku nk gak kongsi supaya sape2 yg tak tau leh buat gak kan kan kan.. Hari nie nk kongsi resepi cara2 nk buat ikan kembung air asam.. Aku suker sgt menu nie simple but sedap mudah je nk buat nyer xlah susah sgt.. Aku nie mmg xreti nk buat air asam or sambal belacan, setiap kali buat musti xjd n xsedap alah hai xtau ler knp.. Satu ari yg ceria masa bulan ramadhan hari tu aku terlepas lah ke bazar ramadhan, masa tu pas balik dr kelas baking tu hah korang nk tau kat mana huhuhu kat senawang ler wahhhhh jauh kan aku pi hehheh.. Sambil2 berjalan mencari menu ape nk beli aku tergoda sungguh ngan ikan kembung yg berenang2 kat dalam air asam tu huhu ngan best nyer aku beli lah bang sekor. Masa nk bukak pose tu aku pun bedal lah dia ngan nasi panas2 pergggghhhh mak aiiiii sedap sihhhh nk bg tau korang (aku je kut yg baru nk tau heheh).. Seperti behsa lah kan klu resepi yg agak2 aku tak tau nie aku pi usha lah kat internet wahhhhhhh mmg byk n pelbagai gaya rupe nyer org buat huhu ketinggalan aku rupe nyer muahhahahha. pun korang leh tgk menu yg simple n mudah nk di sediakan.. Menu nie mmg sesuai lah kalau kiter nk lari dr menu yg lain2.. Bukan saja mudah n senang nk buat nyer malahan sedap dimakan sehinggan menjilat pinggan gitu hhahahhahha teroverdose lak aku nie ekekk.. ok lah jom kiter layan resepi nyer ek…

Resepi Ikan Kembung Rebus Air Asam

Bahan-bahan ( 2 orang makan )

  • 2 ekor ikan kembung yg sangat segar
  • 1 cawan air
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 biji cili merah-1/2 dihiris halus
  • 4 biji cili api merah dan hijau (kalau panjang 2 pun cukup)- dihiris
  • 1/2 sudu teh belacan dibakar
  • 1/2 biji tomato potong dadu
  • 1/2 labu bawang besar dihiris halus
  • 1/2 sudu teh asam jawa(kalau takde ganti dgn cuka)
  • jus limau nipis secukup rasa
  • garam dan gula secukup rasa

Cara-cara

  1. rebus ikan dalam kuali hingga air mendidih(seeloknya kuali non stick)
  2. tuang air rebusan dalam mangkuk lain dan biar ikan masak dalam kuali(mcm bakar la)
  3. tumbuk 1/2 cili merah,bawang merah,belacan dan asam jawa
  4. bancuhkan bahan tumbuk dgn air rebusan ikan
  5. masukkan bahan yg dihiris,tomato,garam,gula dan perahkan limau nipis secukup rasa
  6. letakkan ikan dalam pinggan dan siramkan kuah tadi.siap untuk dimakan dengan nasi panas
  7. kalau malas nak tumbuk boleh dihiris halus semua bahan dan gaulkan saja dengan air rebusan

Hah mudah kan kawan2 korang makan nasi panas2 mmg mengancam selera nk bg tau hehehhe ok selamat mencuba daaaaaaaaaaa…..

Blog ini menitipkan resepi-resepi masakan, sama ada resepi warisan keluarga, dari sahabat handai atau pun resepi yang diperolehi daripada surfing saya di alam internet ini,yang mana telah saya nyatakan sumber perolehannya. Jika anda sudi, anda juga boleh mencuba. Semoga ada manfaatnya…

Read More:

Kongsi Resepi Ikan Siakap Bakar Berempah Harum – Resepi Masakan Ikan

 

Resepi Ikan Kembung Rebus Air Asam – Resepi Masakan Ikan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *