Assalamu’alaikum…

Kongsi Resepi Sotong Bakar yang Sangat Lazat – Macam mane cuti hujung semalam? Ke mane agaknya arah tuju semalam tu ye? Semalam saya rehat-rehat kat rumah saje. Rancangan awal macam nak pegi buat lawatan di kawasan-kawasan jajahan saya. hehehe…Mane lagi kalau bukan kedai bakery, tapi takut pula nak pegi. Mungkin tak buka lak kedai semalam, lupa lak nak tanye macam mane jadual perniagaan diorang. hehehe… lepas ni kena ingat la soalan wajib tu. hahaha…

Okey, cukup la tu coletehan saya untuk kali ni ye, cukup pendek kan?… Takpe sambung besok-besok lak ye. Jom kita berbalik pada resepi pula. Kali ni saya nak kongsikan Resepi Sotong Bakar pula. Untuk resepi ni saya menggunakan sotong bersaiz besar. Hhaaa.. tengok betape besar saiznya, nampak aje besar sotong tu. Bukan ape, bile dah siap masak nanti, sotong tu akan mengecil menjadi saiz M pula. Jom la reramai kita tengok ape bahan-bahan yang diperlukan ye…

Artikel Lainnya:

Bahan-bahan:

  • 4 ekor sotong bersaiz besar

Bahan Kisar:

  • 1 batang serai
  • 4 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci lengkuas
  • 5 biji cili kering – rebus dan dibuang biji
  • ½ sudu kecil serbuk jintan manis
  • ½ sudu kecil serbuk ketumbar
  • ½ sudu kecil jintan putih

Cara-cara Membuat:

  • Perap sotong yang telah dibersihkan bersama bahan kisar selama 1 jam.
  • Balut sotong dan bahan perapan dalam daun pisang kemudian bakar selama lebih kurang 20 minit atau sehingga masak.
  • Hidangkan bersama air asam dan nasi putih.

Nota: Jika anda ingin rasa baik dengan sotong, tidak terlalu panjang untuk memasak sotong itu. Kerana itu sotong akan menjadi keras. Anda boleh menggunakan aluminium foil jika tidak menggunakan daun pisang.

Dalam resepi ini saya gunakan halia, meskipun sedikit. Halia banyak digunakan dalam masakan melayu. Tak lengkap rasanya kalau bahan ini tiada di dapur kerana kebanyakan masakan berasaskan herba menggunakan Halia.

Tahukah anda Halia juga bermanfaat dari segi kesihatan. Ada beberapa kelebihan halia yang mungkin kita sendiri tidak tahu:

  • Halia Mengekalkan Peredaran Darah Normal. Halia mengandungi kromium, magnesium dan zink yang boleh membantu untuk memperbaiki aliran darah, serta membantu mengelakkan kesejukan, demam dan peluh berlebihan.
  • Melawan Masalah Pernafasan yang biasa. Jika anda mengalami penyakit pernafasan biasa seperti batuk, halia membantu dalam mengembangkan paru-paru anda dan melonggarkan kahak kerana ia adalah ekspektoran semulajadi yang mencairkan dan membuang kahak. Dengan cara ini anda boleh dengan cepat pulih daripada kesukaran bernafas.
  • Rawatan Kanser ovari. Serbuk halia mendorong mematikan sel dalam sel-sel kanser ovari.
  • Menguatkan imuniti. Halia membantu meningkatkan sistem imun. Pengambilan sedikit halia sedikit sehari boleh membantu mengurangkan risiko strok dengan menghalang lemak melekat pada arteri. Ia juga mengurangkan jangkitan bakteria dalam perut, dan membantu melegakan batuk dan kegatalan tekak.

Mudah-mudahan yang telah dikongsikan dalam hal ini perkara boleh menjadi berguna kepada rakan-rakan semua. Jadi saya ucapkan terima kasih dan selamat mencuba… 😉

Read More: Resepi Ikan Siakap Goreng Tom Yam Paling Lazat

Kongsi Resepi Sotong Bakar yang Sangat Lazat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *