Assalamu’alaikum…

Ikan Siakap Kukus Lada Hitam Paling Mudah dan Sedap Terkini – Lada hitam adalah jenis rempah-rempah khas yang terkenal sejak zaman kuno. Lada adalah tanaman asli dari hutan hujan tropika dinegara India Selatan, Kerala, dan kemudian merebak ke seluruh dunia. Lada adalah salah satu tumbuhan dari keluarga Piperaceae dari genus piper, dan mempunyai nama saintifik Piper nigrum. Lada adalah tanaman merambat, yang mempunyai buah berbentuk kecil dan bulat. Buah lada adalah buah berbiji tunggal, dan berukuran kira-kira 5 mm.

Beberapa jenis warna lada yang ditemui di pasaran sebenarnya adalah buah yang sama, tetapi berbeza dalam hal kematangan atau kerana kaedah pemprosesan tertentu. Umumnya, lada dituai ketika masih setengah matang, selanjutnya akan berubah menjadi merah. Seterusnya kada dijemur hingga kering di bawah sinar matahari, yang pada akhirnya akan mengecut dan berubah warna menjadi hitam. Lada putih diambil ketika buah sudah masak, dan kemudian direndam didalam air garam untuk menghilangkan kulit luar yang gelap, dan akhirnya yang tinggal hanya warna putih biji lada. Lada hitam mempunyai rasa pedas yang kuat, kerana minyak atsiri seperti piperin. Minyak atsiri akan menguap jika disimpan di udara terbuka dalam waktu yang lama.

Ok… kita berbalik pada resepi awal yang akan saya kongsikan kali ni. Semalam untuk dinner saya masak ikan siakap ni, sedap dan berkhasiat. Ikan siakap ni memang sedap dimasak apa jenis resepi pun sebab isi ikan ni manis dan agak padat. Saya selalu masak ikan siakap sweet sour atau masak kukus sebab anak-anak dan suami memang suka. Ikan kukus macam ni sedap dimakan dengan nasi atau di ratah macam tu je kan… Jom tengok resepi siakap kukus bawah ni:

Artikel Lainnya:

Bahan-bahan:

  • 1 ekor ikan siakap – dibersihkan
  • 4 biji bawang merah
  • 3 biji bawang putih
  • 1-2 inci halia
  • Lada hitam biji secukupnya
  • Daun sup secukupnya
  • Cendawan tiram secukupnya
  • Garam secukupnya

Bahan-bahan Sos:

  • 3 sudu besar sos tiram – boleh tambah
  • 1 sudu kecil minyak bijan

Cara Memasak:

  • Sediakan periuk kukus , bersihkan ikan siakap dan dipotong 2 kemudian kelar-kelar badan ikan siakap.
  • Kupas semua bawang dan halia kemudian ditumbuk lumat.
  • Gaul semua bahan tumbuk dengan ikan dan boleh la diletakkan ikan dalam mangkuk/pinggan.
  • Masukkan sedikit halia dan bawang ke dalam perut ikan dan gaul ikan dengan garam.
  • Curah kan bahan seasoning dan taburkan lada hitam biji ke atas serta sekeliling ikan siakap.
  • Kalau nak kuah ada rasa masam boleh ditambah air asam jawa secukupnya.
  • Kukus ikan selama 30 – 40 minit atau sehingga ikan cukup masak , bila ikan dah nak hampir masak baru dimasukkan cendawan tiram yang disiat-siat ke dalam mangkuk berisi ikan siakap ni serta biar masak bersama ikan ni.
  • Ikan siakap sebelum dikukus , saya kukus ikan ni dalam 40 minit sehingga ikan cukup masak.

Faedah Keuntungan lada hitam untuk kesihatan

Lada dimasukkan dalam senarai tumbuhan yang mengandungi sebatian kimia yang mengagumkan, dan diketahui mempunyai pencegahan penyakit dan manfaat kesihatan. Lada telah lama digunakan sebagai bahan rawatan, kerana ia adalah anti-radang, carminative, dan anti-kembung.

  1. Mengandungi minyak pati; Lada hitam mempunyai manfaat kesihatan kerana ia mengandungi minyak penting seperti piperine, amina alkaloid, yang memberikan rasa pedas ke dalam lada. Selain itu jutga mengandungi pelbagai monoterpenes hidrokarbon seperti sabinene, pinene, terpenene, limonene, mercene, dll, yang menghasilkan aroma lada.
  2. Menguatkan penghadaman; Pelbagai bahan aktif yang disebutkan di atas dalam lada boleh meningkatkan motilitas usus, serta menguatkan pencernaan dengan meningkatkan rembesan enzim pencernaan. Ia juga didapati bahawa piperin dalam lada dapat membantu meningkatkan penyerapan selenium, vitamin B-kompleks, beta-karoten, dan nutrien lain dari makanan.
  3. Sumber mineral penting; Lada hitam mengandungi sejumlah besar mineral, seperti kalium, kalsium, zink, mangan, besi, dan magnesium. Kalium adalah sebatian penting sel dan cecair badan yang membantu mengawal kadar jantung dan tekanan darah. Mangan menggunakan badan untuk bekerjasama dengan enzim antioksidan, superoxide dismutase. Besi sangat penting untuk pernafasan sel dan pengeluaran sel darah.
  4. Sumber vitamin B kompleks; Lada hitam juga merupakan sumber utama kumpulan vitamin B yang penting, seperti pyridoxine, riboflavin, thiamin dan niacin.
  5. Sumber antioksidan; Lada juga merupakan sumber antioksidan yang baik dari vitamin, seperti vitamin C dan vitamin A. tak cukup, lada hitam juga kaya dengan flavonoid polyphenols antioksidan, seperti karoten, cryptoxanthin, zea-xanthin dan lycopene. Senyawa ini akan membantu badan untuk membuang radikal bebas yang berbahaya dan membantu melindungi tubuh daripada kanser.

Selamat mencuba dan Semoga berjaya… 😉

Read More: Resepi Belut Goreng Asam Manis yang Spesial

Ikan Siakap Kukus Lada Hitam Paling Mudah dan Sedap Terkini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *