Assalammu’alaikum…

Tetiba lak nak up entri resepi lak time malam-malam gini yea. Alkisahnya cadang hari ni Teman dan hubby kononnya taknak makan nasik, nak makan roti cicah bubur kacang hijau je konon. Kurasakan kenyang tapi tak tahu plak lapor lagi. Hahaha… Then kami pun fikir nak makan apa. Hubby suruh masak Ikan Masak Tauchu. Saya taknak sebab nanti masak hubby bukan nak makan pun sebab itu bukan menu favourite dia..Tapi hubby kata masak je dia makan.

Hemm.. Bila dia dah kata macam tu saya pun masaklah Ikan Masak Tauchu tu. Jujur saya cakap, kat rumah saya selama 4 tahun tak pernah sekalipun masak Tauchu, sebab? Sebab saya sorang je makan tu yang saya malas sangat nak masak. So, saya harapkan balik ipoh je la kalau nak makan masak Tauchu ni. Tu yang macam dah ingat-ingat lupa cara mak masak tauchu ni.

Tapi kan, hari ni tengok hubby dah mula makan masak tauchu… wah… Alhamdulillah. Dah tau dah menu simple yang boleh masak untuk sama-sama makan dengan hubby nanti. Kalau tak kena masak menu lain-lain. Hehehe… Kadang tak habis sebab makan berdua. Hubby lak tak suka makan lauk yang hari ni masak dipanaskan esok.

Resepi saya memang cukup mudah dan ringkas jer kekawan.. petang ni boleh lah kekawan balik mencuba kalau terliur tengok tayangan diatas ye hahaha… Jom tengok Resepi Ikan Merah Masak Tauchu Mudah dan Sedap…

Artikel Lainnya:

Bahan-bahan:

  • 3 ekor ikan kerisi (atau ikan pilihan anda) – Saya guna ikan merah
  • 1 camca besar taucu
  • 1 camca besar sos tiram
  • 1 cawan air (atau secukupnya)
  • Sedikit sos ikan
  • Secubit gula
  • 1 biji bawang besar saiz sederhana – dihiris
  • 2 ulas bawang putih – dihiris
  • 1 batang cili merah – dihiris
  • 1/2 inch halia – dihiris
  • 1 biji bawang besar – dihiris kasar untuk hiasan
  • Beberapa tangkai cili kering(potong 2) – Saya tambah
  • 1 batang timun yang dipotong sederhana

Cara Membuat:

  • Ikan dipotong pada saiz sederhana, cuci bersih, lumur dengan sedikit kunyit dan garam,
  • kemudian goreng dan toskan.
  • Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih, cili merah dan halia hingga harum dan keperangan
  • Masukkan taucu dan sos tiram masak hingga mendidih
  • Setelah mendidih, masukkan ikan dan renjiskan dengan sos ikan.
  • Rasakan dengan garam dan gula secukup rasa.
  • Sedia dihidangkan bersama nasi putih, makan panas-panas memang menyelerakan !! Paling sedap kalau makan ngan bubur nasi.

Tahukah anda bahawa di sebalik keindahan badan ikan merah, ternyata ikan merah mempunyai kandungan nutrisi yang sangat baik? Di sini saya cuba menunjukkan manfaat kesihatan nutrien ini:

  1. Untuk mengelakkan kekurangan Vitamin A: Vitamin A yang tergolong sukar dihadamkan oleh tubuh kerana ia tidak larut dalam air. Jadi penggunaannya perlu ditetapkan. Vitamin A yang berlebihan boleh mencetuskan penyakit hati atau hati. Vitamin A terbahagi kepada dua jenis, iaitu: Beta karotena dan Retinoids. Pada ikan merah mendapati kedua-duanya, jadi ia adalah sangat baik apabila ia dimakan. Kedua-dua bahan ini boleh menghalang myopia dan nyctalopia.
  2. Kelebihan ikan merah boleh mencegah penyakit Rakiti: Rakitis adalah sejenis penyakit yang dicirikan oleh satu penyusutan tulang tulang belakang kaki dan melengkungnya, kerana badan kurang kalsium.
  3. Ikan merah boleh merawat Osteoporosis: Osteoporosis yang bermakna kepadatan tulang berkurangan. Mencetuskan keretakan di dan berliang. Ikan merah dengan terapi, anda boleh mengelakkan Osteoporosis.
  4. Kelebihan ikan merah untuk merawat aterosklerosis: mengecil dan pengerasan arteri the rakyat kerana akulumasi plak kolesterol, itulah definisi aterosklerosis.
  5. Metabolisma badan dilancarkan: metabolisme tindak balas kimia yang berlaku di dalam tubuh manusia kerana pelbagai proses interaksi antara bahan-bahan. Dalam pemprosesan karbohidrat metabolisme contohnya boleh menghasilkan tenaga dan pembakaran lemak. Ikan merah boleh metabolisme badan dilancarkan.

Selamat mencuba dan semoga berjaya… 😉

Read More: Menu Terbaik yang Wajib Cuba. Ikan Siakap Bakar Sambal Kelapa

Cuba Resepi Terbaik, Ikan Merah Masak Tauchu Bersama Faedahnya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *