Assalamu’alaikum…

Cara Masak Sambal Ikan Tongkol – Bersua lagi kita hari ni… Apa khabar semua? Harap-harap semoga semuanya sihat-sihat belaka hendaknya. Di tempat kami (Petaling Jaya) sekarang ni… keadaan berjerebu masih lagi kelihatan walaupun angka IPU (Indeks Pencemaran Udara) dah sedikit berkurangan berbanding beberapa hari yang lepas. Alhamdulillah.. IPU pagi ini mencatat bacaan 60 berbanding angka tidak sihat 2, 3 hari sebelum ini yang agak tinggi hingga mencecah ke angka 130! Harap-harap cepat-cepatlah jerebu ni berakhir. Sekarang ni kena kurangkan aktiviti luar dan kena banyakkan minum air kosong.

Okeylah… hari ni berkongsi Cara Membuat Sambal Ikan Tongkol atau Ikan Aye yang di masak seminggu yang lalu. Ikan tongkol ni, masak apa pun memang aku suka! Resepi kali ni ambil dari resep kawan yang sangat rajin memasak. Biasanya kalau nak buat sambal ikan aye merah gini, aku suka ikut resepi sambal cara orang Terengganu (biasa dimakan dengan nasi lemak kat Terengganu tu..) dengan merebus dahulu ikannya dengan asam keping dan garam. Tapi kali ni tukar selera sikit, kita ikut cara saya pulak. hehe…

Terima kasih saya berkongsi resepi ni ye, mintak halal kita ambil resepi ni. Rasa sambal ni nampaknya tak banyak bezanya dengan sambal yang biasa aku masak. Cuma tekstur dan rasa ikan saja yang agak berbeza, tapi sambalnya sama sedap! Yang penting mesti secukup rasa pedas, masin dan manisnya dan ikan tongkol pulak. Mesti pandai pilih ikan tongkol jenis yang lembut tu, barulah best!

Minta izin ye saya kita letak resepi kat sini. Terima kasih…

Artikel Lainnya:

Bahan-bahan:

  • 2 ekor ikan tongkol saiz sederhana
  • 3/4 cawan jus asam jawa
  • 2 1/2 senduk nasi cili kisar
  • 1 biji bawang besar belah 6 dan leraikan
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Sedikit serbuk perasa

Bahan kisar halus:

  • 1 biji bawang besar
  • 5 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1 inci belacan

Cara membuatnya:

  • Panaskan minyak dalam kuali, masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga harum, tambah cili kisar dan tumis hingga cili garing, guna api sederhana dan kacau selalu.
  • Masukkan jus asam jawa, gula secukup rasa dan sedikit garam, gaul rata dan biar mendidih.
  • Tambah ikan tadi dan gaul rata. Kecilkan api dan masak hingga sambak pekat.
  • Masukkan bawang besar. Masak hingga bawang lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  • Hidang bersama nasi dan apa2 makanan kegemaran anda.

Kaedah: Bagi anda yang gemar memakan ikan ini adalah sangat baik kerana ikan ini banyak kandungan nutrien yang sangat baik untuk kesihatan tubuh yang seksa yang amat besar. Dalam hal ini ikan kaya dengan protein dan omega 3, itulah yang tahu adalah sangat baik untuk perkembangan otak dan kecerdasan. Untuk anda yang mempunyai anak-anak akan mensasarkan atau boleh kanak-kanak yang berada dalam tempoh pertumbuhan yang sangat baik menghidangkan hidangan tongkol.

Selamat mencuba…

Read More: Resepi Ikan Dory Goreng Tepung Bersos Cili

Cara Masak Sambal Ikan Tongkol

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *